כיצד מתחלקת הירושה בהיעדר צוואה? עורך דין צוואות במרכז עונה

לעתים קרובות אנשים המעוניינים לערוך צוואה מחפשים עורך דין צוואות במרכז, על מנת להתייעץ עמו, לקבל מידע ולבקש פרספקטיבה מקצועית. אולם על אף שנושא הצוואות והירושות עשוי להשפיע על חייו של כל אחד מאיתנו, ישנם לא מעט אנשים שמעדיפים לדחות את העיסוק בו או להימנע ממנו לחלוטין.

באופן טבעי, מוות הוא נושא לא קל עבור רוב האנשים והוא עלול לעורר רתיעה ופחד. עם זאת, במצבים מסוימים ועבור חלק מהאנשים עריכת צוואה עשויה להיות כמעט הכרחית. מסיבה זו חשוב להתעניין מעט בנושא על מנת להבין מתי מומלץ לערוך צוואה? כיצד צפוי להתחלק העיזבון אם לא נערכה צוואה? אם מחליטים לערוך צוואה, באיזה סוג צוואה כדאי לבחור? וכיצד בוחרים עורך דין צוואות כשמדובר בתחום כל כך רגיש?

מתי חשוב לערוך צוואה?

כפי שנסביר בהמשך, בהיעדר צוואה, חלוקת הירושה מתבצעת בהתאם לאמור בחוק הירושה. אולם ישנם מצבים משפחתיים ואישיים מיוחדים שבהם קיים סיכוי גבוה כי ההנחיות בחוק אינן הולמות את רצונו של המוריש בנוגע לעיזבונו. במקרים אלה, כדאי לפנות להתייעצות עם עורך דין צוואות במרכז ולשקול עריכת צוואה.

אז באילו מקרים מדובר? למשל, כשהמוריש הוא הורה עצמאי; כאשר המוריש נשוי בפרק ב' ויש לו ילדים מנישואיו הקודמים; כאשר המוריש נמצא במעמד של פרוד, גרוש או ידוע בציבור; כשלמוריש ולבן או בת זוגו אין, ולא צפויים להיות, ילדים, למשל בשל גיל מבוגר; או כאשר המוריש מעוניין לצוות חלק מעיזבונו לבן משפחה מסוים או לתאגיד.

עורך דין צוואות במרכז

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

ירושה על פי דין – חלוקת ירושה בהיעדר צוואה

כל עורך דין צוואות במרכז נשאל לא פעם באשר לאופן חלוקת הירושה המעוגן בחוק. כפי שציינו, חוק הירושה מתייחס לעניין. הוא מסווג את בני המשפחה על פי מידת קרבתם למוריש ומחלק אותם לשלוש פרנטלות (כלומר דרגות או מעגלים):

  1. ילדי המוריש וצאצאיהם
  2. הורי המוריש וצאצאיהם
  3. סבי המוריש וצאצאיהם

החוק קובע כי רק פרנטלה אחת יכולה לרשת, כלומר, רק בהיעדר יורשים בפרנטלה הראשונה, נעבור לפרנטלה השניה וכן הלאה. בנוסף העדיפות היא לראשי הפרנטלות: אם למוריש יש ילדים, הם יירשו ולא צאצאיהם וכן הלאה.

בן או בת הזוג של המוריש נכללים בכל אחת מהפרנטלות, ובהיעדר יורשים בשלושתן – יירשו את כלל העיזבון. מדוע, אם כך, ציינו כי במעמד של ידועים בציבור חשוב לכתוב צוואה? משום שהחוק אינו מגדיר בצורה ברורה מספיק מתי ניתן להחשיב ידועים בציבור, ועל כן חשוב להבהיר את הדברים מראש באמצעות צוואה ולא להשאיר מקום לפרשנות.

סוגי צוואות

כאשר אדם מחליט לערוך צוואה עומדות בפניו כמה אפשרויות:

  1. צוואה בכתב – צוואה שאינה מצריכה נוכחות של עדים או של עורך דין, אלא רק את חתימתו של המוריש ואת ציון התאריך בו נערכה הצוואה. על אף שזוהי הצוואה הפשוטה והקלה ביותר לעריכה, מומלץ בדרך כלל לערוך צוואה מסוג אחר על מנת לצמצם את האפשרות של זיוף.
  2. צוואה בפני עדים – על המצווה להצהיר בפני שני עדים כי זוהי צוואתו. ישנן הנחיות ברורות מי יכולים ואינם יכולים לשמש כעדים – לדוגמה, אדם שנהנה מהצוואה אינו יכול להיחשב כעד – ולא פעם חריגה מהן גוררת התנגדות לצוואה ואף את ביטולה.
  3. צוואה בפני רשות – אפשרות נוספת היא אישור הצוואה בפני נוטריון או בפני בית המשפט. חשוב לשים לב שלא כל עורך דין צוואות במרכז מורשה לשמש כנוטריון.

בישראל ניתן לערוך גם צוואה בעל פה במצבים שבהם אין לאדם כל אפשרות לערוך צוואה אחרת והוא עומד ללכת לעולמו. במצב כזה, בשל הקושי לאשש את אמיתות הצוואה, לעדים יש אחריות להקפיד הקפדה יתרה על ההנחיות.

פרמטרים לבחירת עורך דין צוואות במרכז

כמובן שבחירת עורך דין, בדומה לבחירה של כל איש מקצוע, צריכה להסתמך במידה רבה על רמת המקצועיות שלו, על הניסיון במקרים דומים ועל המלצות של לקוחות עבר, על ידיעת החוק על בוריו ועל היכרות מעמיקה עם הפסיקה. בנוסף, מומלץ לבחור איש מקצוע שפועל באזור מגוריכם. אם אתם מתגוררים בתל אביב, למשל, כדאי לחפש עורך דין צוואות במרכז על מנת שהעבודה עמו תהיה נוחה ונגישה. מכיוון שתחום הצוואות והירושות עוסק בנושאים רגישים ואישיים, חשוב לבחור עורך דין שאתם חשים עמו בנוח וסומכים עליו מספיק על מנת להכניסו בסוד העניינים.

למה לבחור במשרד עו"ד דניאל ארנסט ושות' ?

ניסיון של שנים

למשרדינו ותק של שנים רבות בתחום צוואות עזבונות וירושה וניסיון רב לצד שירות ויחס אישי

צוות מנצח

הצלחות מוכחות במשפטי ירושה התנגדויות לצוואות ושמירה על זכויות יורשים

מתמחים בצוואות ועזבונות

לצד התמחות בתכנון ובניה למשרדינו מומחיות מיוחדת בתחום צוואות עזבונות וירושה

טיפול מקצועי ומיומן

למשרידנו צוות מנוסה אשר מעניק טיפול מקצועי ומיומן תוך מתן שירות מצויין לפונים ע"י צוות המשרד

אנו עורכי דין לירושה המתמחים בעניני ירושה צוואות ועזבונות. תוכלו לפנות למשרדנו בכל שאלה בנוגע לצוואות וירושות וכן גם בנוגע לניהול עיזבונותיהם של נפטרים. משרדנו משרד עורך דין לירושה מתמחה בכך ויתאים לכל אחד את הסיוע הנדרש עבורו.

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

סגירת תפריט