מה תפקידו של עורך דין ירושה?

אחד הענפים המשפטיים המעניינים, העשירים והרלוונטיים ביותר לחייו של כל אדם הוא דיני ירושה. תחום זה מוסדר בעיקר בחוק הירושה, התשכ"ה-1965, כמו גם בתקנות הירושה וכמובן בתקדימים משפטיים. הוא עוסק באופן שבו עזבונו של אדם – כלומר הרכוש, הנכסים והממון שצבר במהלך חייו – יועבר ליורשיו לאחר מותו. במרבית המקרים עורך דין ירושה אשר עוסק בתחום הוא בעל ידע, ולעתים אף התמחות, בתחומים משיקים כמו דיני משפחה ודיני מקרקעין.

דיני ירושה עוסקים בסוגיות כמו ירושה על פי דין – כלומר ללא צוואה, ירושה על פי צוואה, חלוקת הירושה בין יורשים, זכויות היורשים, עדיפות בחלוקת הירושה בין בני משפחה שונים וכד'. עורכי דין העוסקים בדיני ירושה מטפלים גם בסוגיות הנוגעות לצוואות, לדוגמה בעריכת צוואות מסוגים שונים, ולעתים גם בנושא של מתנות הניתנות לבני משפחה.

ירושה על פי דין ועל פי צוואה

עורך דין ירושה מטפל בכל סוגי הירושות, כאשר כאמור, אדם יכול להיות מוגדר כיורש חוקי על פי דין או על פי צוואה. צוואה על פי ירושה מתקיימת כאשר ישנה צוואה תקפה וחוקית, ובמצב כזה מתנהלים לפיה. ירושה על פי דין מתקיימת במצב שבו המנוח לא הותיר אחריו צוואה, כך שאופן הירושה נקבע בהתאם לחוק הירושה. באופן כללי, החוק מגדיר סדר עדיפויות ליורשים באמצעות שלושה מעגלים, כאשר בראשון מצויים צאצאי המנוח (ואם נפטרו – צאצאיהם), וכן בן או בת הזוג המצוינים בסעיף מיוחד; השני כולל את הורי המנוח, ואם נפטרו, סביו וסבתו; והשלישי כולל את אחיו ואחיותיו.

עורך דין ירושה

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

מתי מומלץ לערוך צוואה?

נושא הירושה הוא רגיש מטבעו – בשל ההיבטים הרגשיים הכרוכים בו, משמעויותיו הכלכליות וכמובן המורכבויות המשפטיות. ישנם מצבי חיים מסוימים אשר הופכים את המורכבויות לרבות אף יותר, הן מבחינה אישית והן מבחינה משפטית. במקרים כאלה, מומלץ לעבוד עם עורך דין ירושה וצוואה על מנת לערוך צוואה מדויקת אשר תגדיר בבירור את נושא הירושה ותבהיר את רצונו של המוריש באופן מדויק. זאת, על מנת לוודא שרצונו של האדם אכן יתממש לאחר מותו.

מצבים שבהם נושא הירושה עלול להיות מסובך מהרגיל, ושבהם ירושה על פי דין עלולה שלא לשקף את רצונו האישי של המוריש, מתרחשים למשל כאשר בן או בת הזוג של האדם הוא ידוע בציבור, כאשר האדם פרוד או גרוש מבן או בת זוגו, כאשר המוריש הוא הורה עצמאי, כשבני הזוג הם מבוגרים ללא ילדים ואינם צפויים להפוך להורים, וכן כשמדובר בנישואים שניים בהם לבני הזוג יש ילדים ממערכות יחסים קודמות. כדאי לערוך צוואה גם במקרים שבהם אדם מעוניין להוריש מעיזבונו לקרובי משפחה מסוימים, לאנשים שאינם בני משפחתו או לתאגידים.

מי כשיר להיות יורש?

על מנת לערוך צוואה תקפה וחוקית יש לערב עורך דין ירושה, שכן לא ניתן לתת כל הנחייה בצוואה וישנן לא מעט הגבלות וסוגיות שחשוב להכיר. אחת השאלות הנפוצות בנושא היא האם ניתן להוריש במסגרת הצוואה לכל אדם או תאגיד? התשובה היא לא. לפי החוק בישראל, כל אדם שחי בזמן שהמוריש הלך לעולמו יכול להיות יורשו, כמו גם אדם שנולד עד 300 ימים מיום הפטירה. תאגידים עשויים להיות כשירים לקבל ירושה אם היו קיימים בזמן מותו של המוריש או נוסדו תוך שנה מיום זה. לעומת זאת, לא יוכל להיחשב כיורש מי שגרם בכוונה למותו של המנוח או הורשע בניסיון לעשות זאת, אלא אם המוריש מחל על הניסיון בכתב או באמצעות צוואתו; כמו גם מי שניסו לפגוע בהליכי הירושה על ידי ניסיון לתבוע ירושה עם צוואה מזויפת או על ידי העלמת הצוואה המקורית.

למה צריך עורך דין ירושה?

כאמור, העיסוק בנושא הירושה טומן בחובו אתגרים רבים ואף מוביל לא פעם לסכסוכים משפחתיים קשים ומרים. על מנת לוודא שההליך מתנהל באופן תקין וחוקי, יש לערב עורך דין ירושה אשר יוכל ללוות את התהליך במקצועיות. למעשה, כבר בעת כתיבת הצוואה חשוב להיעזר באיש מקצוע על מנת לוודא שהדברים נעשים כהלכה וכי רצונו של המוריש יתממש לאחר לכתו מן העולם תוך צמצום הסיכון למחלוקות עתידיות

בחירת עורך דין לענייני ירושה

עורך דין תמיד צריך להיות מקצועי ובקיא בתחומו, קל וחומר עורך דין לענייני ירושה שעוסק בנושא כה רגיש וסבוך. כדאי לבחור עורך דין בעל ידע וניסיון הולמים אשר מכיר את התחום על בוריו וכמובן את התקדימים השונים. מומלץ אף להתעניין בחוות דעת על אודות משרד עורכי הדין אליו אתם שוקלים לפנות.

ראו גם: עורך דין ירושה תל אביב

למה לבחור במשרד עו"ד דניאל ארנסט ושות' ?

ניסיון של שנים

למשרדינו ותק של שנים רבות בתחום צוואות עזבונות וירושה וניסיון רב לצד שירות ויחס אישי

צוות מנצח

הצלחות מוכחות במשפטי ירושה התנגדויות לצוואות ושמירה על זכויות יורשים

מתמחים בצוואות ועזבונות

לצד התמחות בתכנון ובניה למשרדינו מומחיות מיוחדת בתחום צוואות עזבונות וירושה

טיפול מקצועי ומיומן

למשרידנו צוות מנוסה אשר מעניק טיפול מקצועי ומיומן תוך מתן שירות מצויין לפונים ע"י צוות המשרד

אנו עורכי דין לירושה המתמחים בעניני ירושה צוואות ועזבונות. תוכלו לפנות למשרדנו בכל שאלה בנוגע לצוואות וירושות וכן גם בנוגע לניהול עיזבונותיהם של נפטרים. משרדנו משרד עורך דין לירושה מתמחה בכך ויתאים לכל אחד את הסיוע הנדרש עבורו.

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

סגירת תפריט