עו"ד ירושות וצוואות – על הסדרת חובות של אדם שנפטר

אחת הסוגיות הנפוצות ביותר שנשאלים עו"ד ירושות וצוואות היא מה עושים כאשר לאדם שנפטר יש חובות. בדרך כלל כאשר אנו חושבים על ירושה, אנו חושבים על זכויות ועל קבלת סכומי כסף, בעלות על נכסים וכד'; אולם לא מעט אנשים הולכים לעולמם ומותירים אחריהם דווקא התחייבויות כלכליות שטרם הוחזרו. במקרים רבים, היורשים אפילו לא מודעים לקיומם של חובות ולמשמעותם ואינם יודעים כיצד יש להתנהל במצב אליו נקלעו. במאמר הבא נתמקד בסוגיה זו, אשר רלוונטית מאוד עבור רבים. נסביר מה החוק אומר, מה הפעולות שיש לנקוט ומה הדין בתרחישים נפוצים שונים.

מה החוק אומר?

חוק הירושה, תשכ"ה-1965 קובע כי לנושים עומדת הזכות לגבות את הסכומים שהמנוח חייב להם מתוך העיזבון, כלומר מתוך כלל הנכסים, הממון והרכוש שהאחרון הותיר אחריו. זכות זו גוברת על זכותם של היורשים החוקיים לקבל את חלקם בעיזבון. כלומר, העיזבון משמש קודם כל לכיסוי החובות.

פעמים רבות עו"ד ירושות וצוואות נתקלים ביורשים אשר חוששים שמא ייאלצו לשלם מכספם על מנת לכסות את חובותיו של המוריש, אולם החוק קובע כי חובות אינם עוברים בירושה, כלומר – הם משולמים אך ורק עד לגובה העיזבון. המשמעות היא כי לא ניתן לתבוע מהיורשים לשלם את החוב מעבר לגובה הירושה שהם מקבלים, גם אם העיזבון אינו מכסה את כלל החובות; זאת למעט מקרים מיוחדים אשר יפורטו בהמשך.

עו"ד ירושות וצוואות

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

ירושה של חובות – מה עושים?

במצב שבו אדם הולך לעולמו לפני שהספיק להחזיר את כלל חובותיו, מוטלת על יורשיו או על מנהל העיזבון האחריות לכסות את החובות מתוך העיזבון. אולם, יש לקחת בחשבון כי לא תמיד החובות ידועים ולעתים הם מתגלים לאחר הפטירה בעקבות פנייה מנושים, מכתב מעו"ד או צו עיקול מטעם הוצאה לפועל. על כן, יש לבצע מספר פעולות שמטרתן להודיע על הפטירה ולשאת באחריות לכיסוי החובות. אם לא בקיאים בכללים, בהחלט כדאי להתייעץ עם עו"ד ירושות וצוואות על מנת להתנהל כהלכה.

ראשית, חשוב להבחין בין התקופה שקודמת לחלוקת העיזבון לבין התקופה שבאה אחריה. טרם חלוקת העיזבון. על מנהל העיזבון או לחלופין על היורשים חלה האחריות לפרסם מודעה בשני עיתונים יומיים לפחות בה יזמינו את הנושים לעדכן על קיום החוב, ולתת לנושים שהות של 90 יום להגשת תביעותיהם. אם ישנם חובות, התשלום לנושים יתבצע מתוך העיזבון עצמו.

לאחר חלוקת העיזבון, התשלום לנושים מתבצע על ידי כל יורש בהתאם לחלקו היחסי בירושה. אם פורסמה מודעה כדרוש בחוק וניתן זמן השהות, יכולים הנושים לתבוע מכל יורש את חלקו היחסי בחוב עד לגובה הסכום שירש. אם העיזבון חולק אולם היורשים לא פרסמו מודעה ולא נתנו זמן שהות – אם לא ידעו על קיומו של החוב, ניתן יהיה לתבוע מכל אחד מהם את תשלום החוב עד לגובה הסכום שירש; אך אם ידעו על קיומו של החוב או העלימו אותו במכוון על מנת להמנע מהחזרתו, ניתן יהיה לתבוע מכל אחד מהם סכום שיגיע עד גובה העיזבון כולו, אולם לא יותר מגובה החוב.

המנעות מתשלום חובות המוריש – מה בית המשפט אומר?

בית המשפט נדרש לא פעם למקרים בהם יורשים ניסו להמנע מתשלום חוב באופן מכוון. כך למשל באחד המקרים, ילדיו של אדם שהלך לעולמו נמנעו במהלך 10 השנים שלאחר מותו מהוצאת צו ירושה, וזאת על מנת שלא יהיה ניתן לתבוע מהם את תשלום החוב שהותיר אחריו לאחר שלקח הלוואה מאחותו. בית המשפט פסק כנגדם וקבע שהם נהגו בחוסר תום לב על מנת להמנע מהתשלום, בזמן שבפועל עשו שימוש בירושה שכן הדבר התאפשר להם גם ללא הוצאת צו ירושה.

להכניס איש מקצוע למקום הכי פרטי – איך בוחרים עו"ד ירושות וצוואות?

בדומה לתחומים משפטיים אחרים, תחום הצוואות והירושות מתפרש על פני חוקים, תקנות ותקדימים. כדאי לבחור עו"ד צוואות וירושות ותיק ומנוסה אשר יהיה בקיא בכלל הידע הרלוונטי, ולא פעם יהיה בקיא גם בתחומים משיקים כמו דיני משפחה או מקרקעין. כמו כן, כפי שניתן להבין, סוגיות של צוואה וירושה נוגעות לעתים קרובות בהיבטים הכי אישיים בחייו של האדם, והן מערבות שני נושאים רגישים במיוחד – משפחה וכסף. על כן, חשוב לבחור עו"ד שניתן לתת בו אמון ושהיחסים הבין אישיים עמו טובים. גם המיקום הוא פרמטר חשוב, ומומלץ לבחור עו"ד שמשרדו נגיש על מנת שהעבודה המשותפת תהיה קלה ונוחה.

למה לבחור במשרד עו"ד דניאל ארנסט ושות' ?

ניסיון של שנים

למשרדינו ותק של שנים רבות בתחום צוואות עזבונות וירושה וניסיון רב לצד שירות ויחס אישי

צוות מנצח

הצלחות מוכחות במשפטי ירושה התנגדויות לצוואות ושמירה על זכויות יורשים

מתמחים בצוואות ועזבונות

לצד התמחות בתכנון ובניה למשרדינו מומחיות מיוחדת בתחום צוואות עזבונות וירושה

טיפול מקצועי ומיומן

למשרידנו צוות מנוסה אשר מעניק טיפול מקצועי ומיומן תוך מתן שירות מצויין לפונים ע"י צוות המשרד

אנו עורכי דין לירושה המתמחים בעניני ירושה צוואות ועזבונות. תוכלו לפנות למשרדנו בכל שאלה בנוגע לצוואות וירושות וכן גם בנוגע לניהול עיזבונותיהם של נפטרים. משרדנו משרד עורך דין לירושה מתמחה בכך ויתאים לכל אחד את הסיוע הנדרש עבורו.

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

סגירת תפריט