עורך דין ירושה- הסתמכות יורש על התחייבות

יש יורשים הפונים למשרד עורך דין ירושה הטוענים כי ידעו על קיומה של צוואה שנערכה ע"י המצווה וכי ציפו לירושה בהתאם להנחיות הכלולות בה. לעניין זה ייאמר כי החובה היחידה של עורך דין לעניין קיום הצוואה היא מימושה כרצונו של המצווה. זה האחרון איננו חייב להסביר את העדפותיו, החלטותיו או רצונותיו, והוא רשאי לנסח צוואה כרצונו החופשי.

בסעיף 8 (א) לחוק הירושה נקבע כי אם קיים הסכם בדבר ירושה של אדם הוא בטל, כך שאם היורש התחייב כלפיו בע"פ, והתחייבות זו איננה כלולה ורשומה בצוואה היא איננה חוקית. בסעיף 21 (ג) לחוק מצוין כי צוואה שהופקדה אצל הרשם לענייני ירושה יכול המוריש לקבלה בכל זמן, לשנות אותה, לתקן אותה או לבטלה ולערוך אחרת תחתיה.

הסעיף המאפשר זאת הינו 28 (א) לחוק הירושה אשר קובע כי צוואה הנה מעשה פרטי ואישי, עליה אמון ומופקד רק המצווה, כך שגם אם יורש מסתמך על התחייבות כלשהי, אין לו את הזכות להתערב בהוראות המצווה. סעיף 35 לחוק קובע ביטול צוואה שהיה מעורב בה צד אחר מלבד המצווה. כאשר המוריש ילך לעולמו, תקוים הצוואה כלשונה, גם אם התחייב המצווה בפני אחרים שלא לשנותה.

טענות על התחייבות המנוח להוריש חלק מעיזבונו נדחות, משום שלא מתפקידו של בית המשפט להבין מה היה המניע שגרם למצווה להורות את רכושו לפלוני אלמוני. בית המשפט אינו מתערב ומכריע בסוגיות שמעלים בעלי דין לגבי טעות בצוואה נישול, או ירושה לאחד ולאחר לא, אלא רק בקביעה כי הוראות הצוואה ברורות ומובנות וכי החלטתו של המוריש נעשתה מתוך רצונו החופשי ובעת שהיה כשיר לערוך אותה כרצונו ואין בה שום אי-מוסריות, פגיעה בתקנת הציבור או אי-חוקיות.

שינוי צוואה – זכותו של המוריש

עורך דין ירושה מסביר כי המוריש העורך צוואה, איננו חייב להודיע למי מהיורשים העתידיים שלו על שינויים שערך או יערוך בצוואה, או על כוונותיו ורצונותיו באשר לחלוקת רכושו, נישול יורשים מסוימים או ירושה רק לחלק ממי שטוענים לזכותם בחלק מהירושה.

יוצאי הדופן לזכות זו של המוריש הנה צוואה הדדית משותפת או צוואה אשר סותרת את ההתחייבויות כפי שמופיעות בהסכם ממון או במקרים של הוראת יורש אחר יורש.

יורש אחר יורש כקבוע בחוק הירושה בסעיף 42, הוא הסדר אשר מוסדר בצוואה ומנוסח באופן ברור, בו קובע המוריש כי רצונו להוריש את כל העיזבון או רק חלק ממנו ליורש א', וכאשר יסתלק זה לעולמו, תועבר יתרת הירושה ליורש ב'. אולם- מותר ליורש א' לכלות את כל נכסי העיזבון ואף להגיע למצב שלא יוותר ממנו מאום ליורש ב'.

בנוסף, בזמן שנותר העיזבון בידי יורש א' ועד שיעבור לידי יורש ב', קיימת תקופת ביניים בה יורש א' הנו בעליו של הרכוש שירש וכאמור הוא רשאי לעשות בו כרצונו, גם אם לא יוותר ממנו מאום ליורש ב'.

המשפט הישראלי מורה בחוק הירושה סעיף 42, כי צוואה יכולה לכלול רק הוראה אחת של יורש אחר יורש ולא יותר מכך כלומר לא יורש אחר יורש אחר יורש ועוד.

עורך דין ירושה

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

צוואה הדדית- חובה לערב עורך דין ירושה

טענות הסתמכות של יורשים תקפות בעת קיום צוואה הדדית של בני זוג מסביר עורך דין ירושה. מדובר על צוואה הדדית אותה עורכים בני זוג ובה הם מורישים זה לזו את נכסיהם, רכושם ועוד. כאשר ילך לעולמו אחד מן הצדדים, יקבל הצד שנותר בחיים על פי חוק הצוואה ההדדית את ירושתו של המנוח.

בשנת 2005 הוכנס תיקון 12 לחוק אשר אוסר על שינוי צוואה הדדית, מבלי להודיע הודעה מוקדמת על כך לצד השני. על פי תיקון זה אם יתברר כי בן או בת הזוג ביצעו פעולות עלומות שלא בגלוי תוך הסתרה כמו למשל עריכת צוואה אחרי הצוואה ההדדית, ובה שינו את חלוקת הרכוש, בטלות ההטבות למי שנותר בחיים, שכן במקרה של צוואה הדדית תקפה הסתמכותו של בן או בת זוג על השותף/פה לצוואה.

גם יורשיו של המנוח/ה רשאים להגיש תביעה בשם עילת ההסתמכות. זוהי תביעה כפולה בשמו של המנוח וגם בשמו של היורש, בעוד המנוח הסתמך על הצד השני כאשר ערך את הצוואה ההדדית.

התנאי היחידי להסתמכות הנו כי הצוואה המשותפת ההדדית נערכה לאחר מועד כניסת התיקון לחוק – תיקון מספר 12 בשנת 2005.

למה לבחור במשרד עו"ד דניאל ארנסט ושות' ?

ניסיון של שנים

למשרדינו ותק של שנים רבות בתחום צוואות עזבונות וירושה וניסיון רב לצד שירות ויחס אישי

צוות מנצח

הצלחות מוכחות במשפטי ירושה התנגדויות לצוואות ושמירה על זכויות יורשים

מתמחים בצוואות ועזבונות

לצד התמחות בתכנון ובניה למשרדינו מומחיות מיוחדת בתחום צוואות עזבונות וירושה

טיפול מקצועי ומיומן

למשרידנו צוות מנוסה אשר מעניק טיפול מקצועי ומיומן תוך מתן שירות מצויין לפונים ע"י צוות המשרד

אנו עורכי דין לירושה המתמחים בעניני ירושה צוואות ועזבונות. תוכלו לפנות למשרדנו בכל שאלה בנוגע לצוואות וירושות וכן גם בנוגע לניהול עיזבונותיהם של נפטרים. משרדנו משרד עורך דין לירושה מתמחה בכך ויתאים לכל אחד את הסיוע הנדרש עבורו.

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

סגירת תפריט