עורך דין ירושה מסביר: זכות הירושה של בן\בת זוג

לכל אדם יש יורשים שזכאים לרשת את עיזבונו – את כלל הממון, הרכוש והנכסים אשר צבר במהלך חייו – כאשר הוא הולך לעולמו. לפי חוק הירושה, האנשים שזכאים לרשת אדם לאחר פטירתו הם בני המשפחה הקרובים שלו: ילדיו וילדיהם, הוריו ואחיו. נוסף על בני משפחה אלה, לבן או לבת הזוג של המוריש\ה יש זכויות עודפות ומשמעותיות, בשל מעמדה הייחודי של מערכת היחסים הזוגית. במאמר זה נתייחס לזכות הירושה של בני זוג על פי דין, נזכיר סוגיות חשובות כמו זכות הירושה של ידועים בציבור, ונבהיר גם את חשיבות הליווי של עורך דין ירושה במקרים מיוחדים.

הסדר איזון משאבים בין בני זוג

מטרתו של חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973 היא להסדיר את אופן חלוקת הרכוש של בני זוג נשואים במקרה של גירושין או של פטירה של אחד מהם. בחוק מוגדר כלל משפטי אשר מכונה "הסדר לאיזון משאבים", ולפיו החלוקה צריכה להיעשות באופן שוויוני. כלומר, אלא אם נקבע אחרת בהסכם אחר שהוסכם על בני הזוג, מרבית הרכוש נחשב למשותף ובעת פרידה או פטירה כל אחד רשאי לקבל מחצית ממנו. כלל זה מבהיר את מעמדם הייחודי של בני זוג ואכן, כפי שנראה מיד, גם חוק הירושה קובע כי במצב של פטירה, בן הזוג של המוריש זכאי לרשת לפחות מחצית מהעיזבון.

עורך דין ירושה

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

ירושה על פי דין – מה מעמדו של בן הזוג?

חוק הירושה קובע כי הראשונים לרשת אדם הם ילדיו, ואם נפטרו – צאצאיהם. אם לא קיימים יורשים במעגל זה, היורשים הם הורי הנפטר או ילדיהם (אחיו של המוריש). אם גם אלה אינם, יירשו האחים או ילדיהם (אחייני המוריש). החוק מקנה זכות ירושה מיוחדת ועודפת לבן או בת הזוג של המוריש או המורישה. אם יורשים את המוריש הילדים או ההורים, בן או בת הזוג זכאים לרשת מחצית מהעיזבון. אם האחים הם היורשים, בן או בת הזוג זכאים ל-2/3 מהעיזבון. בהיעדר ילדים, הורים או אחים – בני הזוג יורשים את העיזבון כולו.

יתרה מכך – לבני הזוג עשויה להיות זכות לרשת את המיטלטלין, בתנאי שאלה היוו חלק ממשק הבית המשותף, כמו גם את המכונית שהייתה שייכת למשק הבית. במקרים מסוימים, עשויה להיות לבן או לבת הזוג גם זכות מגורים בדירה המשותפת בה התגוררו יחד עם המוריש.

האם לידועים בציבור עומדת זכות ירושה?

אחת הסוגיות הנפוצות בהן עוסק כל עורך דין ירושה קשורה למצב שבו המוריש לא היה נשוי אלא ניהל מערכת יחסים זוגית במעמד של ידועים בציבור. האם גם במקרה זה עומדת לבן או לבת הזוג זכות הירושה? התשובה הפשוטה היא שכן. חוק הירושה מבהיר כי ידועים בציבור זכאים לרשת ממש כמו זוגות נשואים. עם זאת, הסוגיה מגיעה לא פעם לפתחו של בית המשפט מפני שההגדרה אינה חד משמעית דיה ומאפשרת לבית המשפט הפעלת שיקול דעת פרטני לאור נסיבותיו הייחודיות של כל מקרה.

עריכת צוואה בליווי עורך דין ירושה

כאמור, הזכויות של בני זוג במצב של פטירה ידועות ומעוגנות בחוקים השונים. לצד זאת, אם נערכת צוואה – המקרה הוא אחר. צוואה היא מסמך בעל מעמד משפטי אשר משמש אדם להבהרת רצונותיו בדבר חלוקת עיזבונו לאחר לכתו מן העולם. באמצעות הצוואה יכול אדם לבטא את רצונותיו ולוודא כי הם יוגשמו לאחר מותו.

בהקשר של זכות הירושה של ידועים בציבור, הצוואה יכולה לשמש להבהרת העניין אשר עלול להתגלות כשנוי במחלוקת. כאמור, בישראל זכות הירושה של ידועים בציבור נדונה לא פעם בבית המשפט ולעתים זכות הירושה של בן או בת הזוג עלולה להישלל בבית המשפט. לכן, אם חשוב למוריש להבטיח את זכותם זו, חשוב לעשות זאת באמצעות צוואה.

מקרה נוסף שבו יש חשיבות רבה לעריכת צוואה הוא כזה שבו אדם מעוניין לנשל את בן\בת הזוג מזכות הירושה שלהם בניגוד לקבוע בחוק.

בשני המקרים, עקב המורכבות המשפטית הניכרת, חשוב להסתייע בשירותיו של עורך דין ירושה אשר מכיר את התחום על בוריו ויוכל לסייע בעריכת צוואה מקצועית וברורה שאינה מותירה כל מקום לספק או לפרשנות – על מנת להיות בטוחים שהצוואה תוביל לחלוקת העיזבון בהתאם לרצונותיו האחרונים של המוריש.

למה לבחור במשרד עו"ד דניאל ארנסט ושות' ?

ניסיון של שנים

למשרדינו ותק של שנים רבות בתחום צוואות עזבונות וירושה וניסיון רב לצד שירות ויחס אישי

צוות מנצח

הצלחות מוכחות במשפטי ירושה התנגדויות לצוואות ושמירה על זכויות יורשים

מתמחים בצוואות ועזבונות

לצד התמחות בתכנון ובניה למשרדינו מומחיות מיוחדת בתחום צוואות עזבונות וירושה

טיפול מקצועי ומיומן

למשרידנו צוות מנוסה אשר מעניק טיפול מקצועי ומיומן תוך מתן שירות מצויין לפונים ע"י צוות המשרד

אנו עורכי דין לירושה המתמחים בעניני ירושה צוואות ועזבונות. תוכלו לפנות למשרדנו בכל שאלה בנוגע לצוואות וירושות וכן גם בנוגע לניהול עיזבונותיהם של נפטרים. משרדנו משרד עורך דין לירושה מתמחה בכך ויתאים לכל אחד את הסיוע הנדרש עבורו.

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

סגירת תפריט