עורך דין ירושה – סוגיות נפוצות

על אף שתחום הצוואות והירושות נוגע לכולנו, רוב האנשים אינם בקיאים בו. איש המקצוע אליו יש לפנות בכל הקשור לנושא הוא כמובן עורך דין ירושה, אשר מתמחה בתחום ולעתים גם בענפים משיקים, כמו דיני ירושה או מקרקעין. במאמר זה נענה על מספר שאלות נפוצות שקשורות לצוואות ולירושות אשר מגיעות לפתחם של עורכי דין העוסקים בתחום ונעסוק בכמה מהסוגיות השכיחות ביותר בענף.

במאמר זה נדבר על תפקידו של עורך דין ירושה בהקשר של עריכת צוואה.

עריכת צוואה – איך כדאי להיערך?

האם חלה חובה לערוך צוואה? איש לא חייב לערוך צוואה, אולם בהחלט ישנם אנשים שמומלץ שיערכו צוואה, למשל בני זוג במעמד של ידועים בציבור; בני זוג בפרק ב' שיש להם ילדים ממערכות יחסים קודמות; בני זוג שאין להם ילדים וסביר כי לא יהיו להם בעתיד; הורים עצמאיים; אנשים המעוניינים להוריש את כל העיזבון או חלק ממנו לתאגידים או לבני משפחה שאינם זכאים לרשת אותם על פי חוק הירושה, ועוד. 

האם חייבים לשכור את שירותיו של עורך דין ירושה על מנת לערוך צוואה? התשובה לשאלה זו היא לא, ניתן לערוך צוואה גם באופן עצמאי וללא סיוע של עורך דין. עם זאת, ישנם מקרים שבהם בהחלט מומלץ להיעזר בעורך דין: כאשר ישנן התלבטויות המצריכות את עצתו של איש מקצוע; כאשר מתכוונים לנשל בן או בת זוג מהצוואה; כאשר מעוניינים להעביר בירושה עסקים שבעלותם משותפת; כאשר מורישים נכסים רבים, ועוד.

אילו סוגי צוואות ישנם? בישראל קיימים מספר סוגי צוואות: צוואה בכתב, שניתן לערוך לבד ללא עדים או אנשי מקצוע; צוואה בפני עדים, שנערכת בנוכחות שני עדים שנדרשים לאשר את הצוואה; צוואה בפני רשות, שנערכת בפני נוטריון או שופט בית משפט; וצוואה בעל פה, שניתן לערוך רק כאשר אין אפשרות לערוך כל צוואה אחרת לפני שאדם הולך לעולמו. בני זוג יכולים לערוך צוואה הדדית המשותפת לשניהם.

עורך דין ירושה

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

ירושה על פי דין – מה החוק אומר?

כיצד מתחלקת הירושה בהיעדר צוואה? במקרה כזה הירושה מתחלקת על פי דין. החוק קובע סדר עדיפויות לחלוקת הירושה על פי הקרבה למוריש: בעדיפות ראשונה צאצאיו של המוריש וצאצאיהם; בעדיפות שניה הוריו של המוריש וצאצאיהם; ובעדיפות שלישית סביו של המוריש וצאצאיהם. בני או בנות זוג אף הם מוכרים כיורשים על פי החוק ומקבלים שיעור מסוים מהירושה. בהיעדר יורשים בעדיפות הראשונה, יירשו הנכללים בעדיפות השניה וכן הלאה.

האם ידועים בציבור מוכרים כיורשים? החוק מכיר בזכות הירושה של ידועים בציבור, אולם מעמדם אינו מוגדר בצורה ברורה מספיק בחוק הירושה, כך שלא פעם יש להיעזר בשירותיו של עורך דין ירושה ובית המשפט נדרש לסוגייה. על כן, כאמור, מומלץ לידועים בציבור להיערך מראש ולהסדיר את הנושא באמצעות צוואה.

האם קיימת זכות ירושה בין הורים וילדיהם המאומצים? בהחלט קיימת זכות ירושה. כמו כן, ילדים מאומצים עשויים להיות זכאים לירושה גם מהוריהם הביולוגיים, אולם לאלה לא עומדת זכות לרשת את הילדים שנמסרו לאימוץ.

מה יורש צריך לדעת? עורך דין ירושה עונה

כיצד יש לפעול על מנת לקבל את הירושה? ירושה אינה מתקבלת באופן אוטומטי ועל מנת לחלק אותה יש להוציא צו. יש להגיש בקשה להוצאת צו קיום צוואה (כאשר מדובר בירושה על פי צוואה) או צו ירושה (כאשר מדובר בירושה על פי דין, כלומר בהיעדר ירושה) לרשם לענייני ירושה. ניתן להגיש את הצו באופן עצמאי אולם לעתים יש צורך בגורמים נוספים כמו עורך דין ירושה, שופט, נוטריון וכד'.

האם מוטל מס על ירושה? בישראל היה קיים בעבר מס על ירושה, אולם הוא בוטל בשנת 1981 ומאז לא נקבע שוב. עם זאת, ישנם נכסים מסוימים שחל עליהם מס כאשר עוברים בירושה. במקרים כאלה כדאי להתייעץ עם עורך דין ירושה על מנת להיערך בצורה הטובה ביותר.

האם חובות עוברים בירושה? באופן כללי, חובות אינם עוברים בירושה וניתן לשלם אותם מהעיזבון בלבד. עם זאת, חלה על היורשים חובה לוודא כי הנושים יודעים שהחייב הלך לעולמו וכי הם יכולים להגיע ולדרוש את החוב. ישנן הנחיות מסוימות כיצד יש לפעול במצב זה, ואם היורשים אינם פועלים בהתאם לחוק חלות עליהם חובות שונות ומחמירות יותר בהתאם לנסיבות.

האם חלה חובה על היורש לקבל את חלקו בעיזבון? לא חלה חובה כזו וניתן להסתלק מירושה או מחלק ממנה.

למה לבחור במשרד עו"ד דניאל ארנסט ושות' ?

ניסיון של שנים

למשרדינו ותק של שנים רבות בתחום צוואות עזבונות וירושה וניסיון רב לצד שירות ויחס אישי

צוות מנצח

הצלחות מוכחות במשפטי ירושה התנגדויות לצוואות ושמירה על זכויות יורשים

מתמחים בצוואות ועזבונות

לצד התמחות בתכנון ובניה למשרדינו מומחיות מיוחדת בתחום צוואות עזבונות וירושה

טיפול מקצועי ומיומן

למשרידנו צוות מנוסה אשר מעניק טיפול מקצועי ומיומן תוך מתן שירות מצויין לפונים ע"י צוות המשרד

אנו עורכי דין לירושה המתמחים בעניני ירושה צוואות ועזבונות. תוכלו לפנות למשרדנו בכל שאלה בנוגע לצוואות וירושות וכן גם בנוגע לניהול עיזבונותיהם של נפטרים. משרדנו משרד עורך דין לירושה מתמחה בכך ויתאים לכל אחד את הסיוע הנדרש עבורו.

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

סגירת תפריט