עורך דין צוואות – האם מעמד של ידועים בציבור מקנה זכות ירושה?

לאחר שאדם הולך לעולמו, כלל עזבונו – רכושו, ממונו ונכסיו – עוברים לרשות יורשיו. עניין זה שנוגע לכל אדם אמנם נשמע פשוט, אולם למעשה תחום הירושות והצוואות הוא אחד המורכבים והמעניינים בעולם המשפט. הכללים והדקויות בנושא מעוגנים בחוק הירושה, בתקנות הירושה, בחוקים נוספים וכמובן בתקדימים, כאשר איש המקצוע המתמחה בענף ובקיא בו על בוריו הוא כמובן עורך דין צוואות.

אחת הסוגיות הכי מורכבות בתחום קשורה לזכות הירושה שניתנת לבן או לבת הזוג של המוריש\ה כאשר הם נמצאים במעמד של ידועים בציבור. אמנם הסוגייה הוסדרה בחקיקה, אולם ההגדרות אינן ברורות מספיק ובית המשפט נדרש לא פעם להכריע בנושא. במאמר זה נסקור את הנושא ונסביר: מה החוק אומר? מה המורכבות שנתקלים בה ידועים בציבור וממה היא נובעת? מדוע חשוב לערוך צוואה כאשר נמצאים במעמד של ידועים בציבור? ומה חשיבות המעורבות של עורך דין צוואות בתהליך?

ירושה על פי דין – מה אומר החוק?

במקרים שבהם לא נערכה צוואה אשר מבהירה כיצד מעוניין המוריש להוריש את עזבונו לאחר פטירתו, חלוקת העיזבון מתבצעת בהתאם לחוק. חוק הירושה מגדיר שלושה מעגלים של יורשים:

  1. ילדיו של המוריש, ואם נפטרו – צאצאיהם (נכדיו של המוריש, ואחריהם ניניו)
  2. הוריו של המוריש, ואם נפטרו – צאצאיהם (אחיו של המוריש, ואחריהם אחייניו)
  3. סביו של המוריש, ואם נפטרו – צאצאיהם (דודיו של המוריש, ואחריהם בני הדודים שלו)

החוק קובע כי רק מעגל אחד יכול לרשת. רק בהיעדר יורשים במעגל הראשון, יירש המעגל השני וכן הלאה. בן או בת הזוג של המוריש, אם ישנם, יורשים בכל תרחיש. אם יורשים הנמנים במעגל הראשון או הורי הנפטר, יירש בן הזוג מחצית מהעיזבון. אם יורשים האחים, יירש בן הזוג 3\2 מהעיזבון. אם הנפטר לא הותיר אחריו ילדים, הורים או אחים – בן הזוג יורש את כלל העיזבון.

עורך דין צוואות

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

זכות הירושה של ידועים בציבור – מה המורכבות?

בני זוג שהינם ידועים בציבור יורשים לפי החוק כמו בני זוג נשואים, כאשר עליהם לעמוד בשני תנאים: (א) בני הזוג חיו יחד וקיימו משק בית משותף ו-(ב) בזמן הפטירה אף אחד מבני הזוג לא היה נשוי לאחר. כפי שניתן להבין, ידועים בציבור אמורים לרשת את בני\בנות זוגם כאשר אלה הולכים לעולמם ויש להם זכות ירושה.

עם זאת, המציאות בבתי המשפט העוסקים בתחום הצוואות והירושות מראה כי מדובר בסוגייה מורכבת ולא פעם נדרש סיוע מקצועי של עורך דין צוואות על מנת שזכות הירושה אכן תינתן. אמנם כיום רבים בוחרים שלא להינשא באופן רשמי על אף שהם מקיימים משק בית משותף ורואים עצמם כשותפים לכל דבר, והחוק מתחשב בכך – אולם בפועל, כשמדובר בנושא הירושה, הם נתקלים בקשיים.

ההגדרה בחוק נראית פשוטה וחד משמעית לעין בלתי מקצועית, אולם למעשה במקרים רבים היא מתגלה כלוקה בחסר והיא מותירה מקום לשיקול דעת. בישראל, הפסיקה נוטה להחמיר בסוגייה זו, וכאשר לוקחים בחשבון את הסבירות הגבוהה לסכסוכים משפחתיים סביב העניין (למשל כאשר בן או בת הזוג אינם ההורים של ילדיו של המוריש), קל להבין שמדובר בעניין בעייתי אשר מחייב היערכות מוקדמת.

מדוע כדאי לערוך צוואה?

היערכות מוקדמת משמעותה כמובן – עריכת צוואה. צוואה היא מסמך בעל תוקף משפטי אשר באמצעותו אדם יכול להבהיר למי הוא מעוניין להוריש את עזבונו, כיצד הוא רוצה שיחולק העיזבון ועוד. כל המורכבויות העולות מן החוק, כאשר מדובר בירושה על פי דין, אינן תקפות כשמדובר בירושה על פי צוואה. במקרים שבהם ירושה על פי דין עלולה שלא לעלות בקנה אחד עם רצונותיו של המוריש, כדאי להתייעץ עם עורך דין צוואות ולערוך צוואה שתבטיח את זכות הירושה לבן או לבת הזוג הידועים בציבור, ובכך תמנע אי הבנות ולא תשאיר מקום לשיקול דעת.

חשיבותו של עורך דין צוואות

באופן כללי, ניתן לערוך צוואות גם ללא עזרתו של עורך דין. עם זאת, כאשר מדובר בנושאים מורכבים, בהחלט מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין צוואות על מנת ללוות את תהליך עריכת הצוואה. כמו כן, כאשר סוגיות של זכות ירושה לידועים בציבור מגיעות לבית המשפט, בהחלט יש צורך בליווי של איש מקצוע אשר יסייע בתביעת זכות הירושה.

למה לבחור במשרד עו"ד דניאל ארנסט ושות' ?

ניסיון של שנים

למשרדינו ותק של שנים רבות בתחום צוואות עזבונות וירושה וניסיון רב לצד שירות ויחס אישי

צוות מנצח

הצלחות מוכחות במשפטי ירושה התנגדויות לצוואות ושמירה על זכויות יורשים

מתמחים בצוואות ועזבונות

לצד התמחות בתכנון ובניה למשרדינו מומחיות מיוחדת בתחום צוואות עזבונות וירושה

טיפול מקצועי ומיומן

למשרידנו צוות מנוסה אשר מעניק טיפול מקצועי ומיומן תוך מתן שירות מצויין לפונים ע"י צוות המשרד

אנו עורכי דין לירושה המתמחים בעניני ירושה צוואות ועזבונות. תוכלו לפנות למשרדנו בכל שאלה בנוגע לצוואות וירושות וכן גם בנוגע לניהול עיזבונותיהם של נפטרים. משרדנו משרד עורך דין לירושה מתמחה בכך ויתאים לכל אחד את הסיוע הנדרש עבורו.

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

סגירת תפריט