עורך דין צוואות וירושות – סוגי צוואות בישראל

אחת הסיבות הכי נפוצות שבגינן אנשים מחפשים עורך דין צוואות וירושות היא לצורך עריכת צוואה. צוואה היא מסמך אשר באמצעותו אדם מצהיר כיצד הוא מעוניין שיחולק עזבונו – כספו, נכסיו ורכושו – לאחר פטירתו. באופן עקרוני, נושא הירושה מוסדר בחוק הירושה ובתקנות הירושה. החוק מספק הנחיות לאופן שבו יש לחלק את עזבונו של אדם לאחר מותו לבני משפחתו במצבים שונים. עם זאת, ישנם לא מעט מקרים בהם אנשים בוחרים לערוך צוואה. כאשר קיימת צוואה תקפה, היא גוברת (למעט במקרים מיוחדים) על ההנחיות המופיעות בחוק. במצב זה, חלוקת הירושה מתבצעת על פי הצוואה ולא על פי דין, בהתאם להנחיות המופיעות בה.

רבים שואלים את עצמם האם כדאי לערוך צוואה. במאמר זה נתייחס לעניין, ובנוסף נמנה את סוגי הצוואות השונים אשר מקובלים בארץ.

מתי מומלץ לערוך צוואה עם עורך דין צוואות וירושות?

ניתן לציין מספר מצבים שבהם לא כדאי לוותר על עריכת צוואה. כך למשל במגוון מבנים משפחתיים שהם ייחודיים ומורכבים מהרגיל ועל כן עשויים להצריך הבהרות: כאשר המוריש הוא הורה עצמאי, כשיש לו בן או בת זוג במעמד של ידועים בציבור, כאשר המוריש הוא פרוד או גרוש, כשלמוריש ולבן או בת זוגו אין ילדים וככל הנראה לא יהיו ילדים בעתיד (לדוגמה כאשר גילם מבוגר), או כשמדובר בנישואים פרק ב' ולשני בני הזוג יש ילדים מנישואיהם הקודמים. כמו כן, כמובן שיש לכתוב צוואה כאשר המוריש מעוניין שעיזבונו, או חלק ממנו, יועברו לאחר פטירתו לקרובים שאינם אמורים להיות זכאים לכך על פי החוק, כמו גם לתאגידים.

עורך דין צוואות וירושות

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

צוואה בכתב יד

לפי חוק הירושה, צוואה בכתב יד צריכה להיות כתובה כולה בכתב ידו של המוריש ולהכיל, נוסף על תוכן הצוואה, חתימה ותאריך. מכיוון שסוג צוואה זה אינו מצריך נוכחות של עדים או של עורך דין צוואות וירושות הוא קל מאוד לביצוע, אולם כתוצאה מכך – צוואה בכתב יד גם קלה יחסית לזיוף. כמו כן, במקרים רבים עלולים להתגלות קשיים בפירוש הצוואה בשל העובדה שהיא אינה נערכת על ידי איש מקצוע. על כן, רצוי בדרך כלל להעדיף סוגי צוואות אחרים.

צוואה בפני עדים

זהו סוג הצוואה הפופולרי ביותר. צוואה בפני עדים היא צוואה מודפסת או כתובה בכתב יד אשר במעמד עריכתה נוכחים המוריש ושני עדים שאף נדרשים לחתום עליה. על שני העדים להיות נטולי אינטרסים, כלומר, לא ניתן להיעזר בעד אשר הוא אחד הנהנים מן הצוואה. בדרך כלל צוואה זו נערכת תוך מעורבות של עורך דין צוואות וירושות, אשר פעמים רבות משמש גם אחד העדים ו\או מנהל העיזבון של המוריש.

צוואה בפני רשות (צוואה נוטריונית)

צוואה בפני רשות נערכת בנוכחות איש מקצוע אשר מייצג על פי חוק את הרשות. מהי רשות? לעתים מדובר בשופט בית משפט, אולם במרבית המקרים, צוואות בפני רשות נערכות בישראל בפני נוטריון. נוטריון הוא תמיד עורך דין בהכשרתו, אולם לא כל עורך דין הוא נוטריון – גם לא כאשר הוא עורך דין צוואות וירושות. על מנת לקבל היתר לשמש כנוטריון על עורך הדין להיות בעל ניסיון של 10 שנים לפחות ולעבור תוכנית הכשרה ייחודית. במהלך עריכת הצוואה, המוריש מקריא או מגיש בכתב את צוואתו, אשר נערכת על ידי הרשות ולאחר מכן ניתנת לו לאישור ולחתימה.

צוואה בעל פה

ישנם מקרים שבהם אדם מעוניין להצהיר על רצונותיו האחרונים כאשר הוא עומד לעזוב את העולם, ומטבע הדברים אינו מסוגל לערוך צוואה תקינה. צוואה בעל פה יכולה להיערך בנסיבות אלו ואלו בלבד, ובנוכחות שני עדים. בשל הבעייתיות האפשרית כתוצאה מתנאים אלה, על העדים לערוך זיכרון דברים מוקדם ככל האפשר ובסמוך לעריכת הצוואה. כמו כן, עליהם להוכיח את אמיתות הצוואה באופן מוחלט, כך שלבית המשפט לא יהיה כל ספק בה. לשם כך רצוי להיעזר בשירותיו של עורך דין צוואות וירושות.

צוואה הדדית (זוגית)

צוואה זו היא צוואה משותפת של בני זוג אשר מגבשים יחד את עקרונות הצוואה ותולים את יישומם של ההסדרים המעוגנים בצוואה זה בזה. צוואה זו ידועה כמורכבת יחסית מסיבות שונות, הקשורות הן בתכניה והן בקושי להתנגד לה או לבטל אותה, ולכן כדאי לערוך אותה תוך התייעצות עם עורך דין צוואות וירושות.

למה לבחור במשרד עו"ד דניאל ארנסט ושות' ?

ניסיון של שנים

למשרדינו ותק של שנים רבות בתחום צוואות עזבונות וירושה וניסיון רב לצד שירות ויחס אישי

צוות מנצח

הצלחות מוכחות במשפטי ירושה התנגדויות לצוואות ושמירה על זכויות יורשים

מתמחים בצוואות ועזבונות

לצד התמחות בתכנון ובניה למשרדינו מומחיות מיוחדת בתחום צוואות עזבונות וירושה

טיפול מקצועי ומיומן

למשרידנו צוות מנוסה אשר מעניק טיפול מקצועי ומיומן תוך מתן שירות מצויין לפונים ע"י צוות המשרד

אנו עורכי דין לירושה המתמחים בעניני ירושה צוואות ועזבונות. תוכלו לפנות למשרדנו בכל שאלה בנוגע לצוואות וירושות וכן גם בנוגע לניהול עיזבונותיהם של נפטרים. משרדנו משרד עורך דין לירושה מתמחה בכך ויתאים לכל אחד את הסיוע הנדרש עבורו.

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

סגירת תפריט