אחד ההורים שלכם נפטר, ישבתם שבעה וכעת אתם מנסים לחזור לשגרה עד כמה שניתן. מה עושים עם הרכוש? האם יש צוואה? אם כן, האם יש לה תוקף משפטי, וכיצד? שאלות אלו ועוד הן שאלות שמטרידות הרבה אנשים שהוריהם הותירו אחרי פטירתם נכסים ורכוש. בסך הכול מדובר בחוויה שלא חווים אותה פעמים רבות, ברוב המקרים מדובר בפעם ראשונה בחיים של אובדן הורה. הפטירה מעלה שאלות. להלן התשובות.

אם יש צוואה או אם המנוח לא הספיק לעשות צוואה, חלוקת הרכוש עלולה לגרום לסכסוך ירושה רב שנים. כאשר קיימת צוואה ואחד מהיורשים או מישהו שרואה עצמו כיורש, מרגיש כי הצוואה נכתבה בידי המנוח בהיותו בדעה שאינה צלולה, או שיש פגם אחר שנפל באופן עריכת הצוואה, ניתן להגיש התנגדות לצוואה לבית המשפט, על מנת שיפסוק באשר לתוקפה או ביטולה. את ההתנגדות ניתן להגיש עד להוצאת 'צו קיום צוואה', בנסיבות מסוימות גם אח"כ. צו קיום צוואה הוא מסמך המונפק באמצעות רשם הירושות או בית הדין הרבני, המעניק תוקף חוקי ומשפטי לצוואה, וניתן לגבות על פיו גם חובות של צד ג', כגון חברות ביטוח, פנסיה וכדו'. צו קיום צוואה מצהיר ומפרט מי הם היורשים של המנוח. למרות האמור, גם לאחר הוצאת צו קיום צוואה, ניתן במקרים מסוימים להגיש התנגדות לקיום הצוואה, תלוי בנסיבות.

צו קיום צוואה
צו קיום צוואה

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

במקרה שאין צוואה חוקית של המוריש, מוציא רשם הירושה או בית הדין הרבני 'צו ירושה', המגדיר באופן ברור וחוקי את זהות היורשים, על פי הכללים שנקבעו בחוק. לפי החוק ניתן כאמור להגיש התנגדות לצו ירושה, אם מתברר כי אכן טענת המתנגד צודקת, מתבצע תיקון בצו הירושה. כאמור, הגורם המוסמך להוצאת צו ירושה הוא הרשם לענייני ירושה והוא אשר מרכז את כל הפעילות החוקית המעשית סביב ההליכים הקשורים לקיום צוואות וחלוקת ירושה בישראל. התהליך לקבלת הזכויות בירושה מתחיל בהגשת בקשה לרשם הירושה, בטופס הבקשה יפורטו פרטי הנפטר וכן זהות היורשים ופירוט קרובי משפחה קיימים – הורים וצאצאים של המנוח. אם מתעורר ספק לגבי זהות היורשים אין הרשם יכול להוציא צו ירושה. כמו כן, אם הנפטר הוא תושב חוץ אין הרשם רשאי לדון בבקשת קיום צו ירושה, גם אם הטוענים לירושה הנם תושבי הארץ.

למרות האמור, כי המוסמך לרישום צו קיום צוואה הוא רשם הירושות, אם קיימת התנגדות לקיום הצוואה לא ייוציא הרשם רישום צו קיום צוואה עד לפסיקת בית המשפט בעניין. גם אם כבר כן נהוצא הצו, ניתן לערער על כך בבית המשפט לענייני משפחה. לרשם הירושות יש תפקידים נוספים מעבר לתפקיד של רישום צו קיום צוואה, אנשים העושים צוואה בחייהם יכולים להפקיד את צוואתם אצל רשם הירושות – כדי להבטיח שהצוואה תישמר ותימסר ליורשים. וכיצד ייוודע ליורשים דבר הפקדת הצוואה אצל הרשם? עו"ד ושופט בדימוס דני ארנסט מומחה לענייני ירושות מסביר: בהיעדר ידיעה על קיום צוואה, יפנו היורשים לרשם לשם קבלת 'צו ירושה' המגדיר את היורשים לפי החוק, תפקידו של הרשם הוא לבדוק האם אכן לא קיימת צוואה, ואז במידה ואכן נכתבה צוואה – יביא זאת הרשם לידיעתם של היורשים".

למה לבחור במשרד עו"ד דניאל ארנסט ושות' ?

ניסיון של שנים

למשרדינו ותק של שנים רבות בתחום צוואות עזבונות וירושה וניסיון רב לצד שירות ויחס אישי

צוות מנצח

הצלחות מוכחות במשפטי ירושה התנגדויות לצוואות ושמירה על זכויות יורשים

מתמחים בצוואות ועזבונות

לצד התמחות בתכנון ובניה למשרדינו מומחיות מיוחדת בתחום צוואות עזבונות וירושה

טיפול מקצועי ומיומן

למשרידנו צוות מנוסה אשר מעניק טיפול מקצועי ומיומן תוך מתן שירות מצויין לפונים ע"י צוות המשרד

אנו עורכי דין לירושה המתמחים בעניני ירושה צוואות ועזבונות. תוכלו לפנות למשרדנו בכל שאלה בנוגע לצוואות וירושות וכן גם בנוגע לניהול עיזבונותיהם של נפטרים. משרדנו משרד עורך דין לירושה מתמחה בכך ויתאים לכל אחד את הסיוע הנדרש עבורו.

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

עו"ד דניאל ארנסט

עו"ד דניאל ארנסט

עורך דין (שופט בדימוס) בעל משרד עורכי דין אשר התמחותו היא בדיני ירושות וצוואות, עזבונות ותכנון ובניה. עו”ד ארנסט משמש כאב בית הדין של הועד האולימפי, יו"ר ועדת בוררות וגישור של לשכת עורכי הדין. כמו כן שימש במילואים כאב בית דין צבאי (שופט צבאי). בוגר משפטים באוניברסיטת תל אביב בעל תואר LLB ולימודי כלכלה ומינהל עסקים באוניברסיטת תל אביב. שימש כמרצה למשפט בקריה האקדמית אונו.
סגירת תפריט