עורך דין לענייני ירושה – שאלות נפוצות

מטבע הדברים, סוגיות הקשורות לירושה רלוונטיות לכל בני האדם. אולם לעתים קרובות, כאשר אדם מגיע ליום בו עליו להתמודד עם העניין, אין ברשותו את הידע הנחוץ על מנת לבצע את הצעדים הנדרשים. רבים מוצאים את עצמם, בתקופה לא פשוטה של אבל ואובדן, נאלצים ללמוד את הנושא ולהתמודד עם בירוקרטיה מורכבת ומסועפת. הכתובת במקרים אלה היא כמובן עורך דין לענייני ירושה – איש המקצוע שבקיא בכלל הנדבכים של התחום, לרבות היכרות מעמיקה עם החוקים הנוגעים לנושא ועם הפסיקה הרלוונטית.

בחרנו להלן להתייחס לכמה שאלות נפוצות שעולות לאחר פטירתו של קרוב, כאשר מגיע הרגע להתמודד עם ענייני הירושה. אז מה צריך לעשות על מנת לקבל את הירושה? כיצד מתנהלים כאשר המנוח לא מותיר אחריו צוואה? מהן העילות הרווחות לפסילת צוואה? ומה קורה כאשר עזבונו של המנוח אינו כולל נכסים וממון – אלא דווקא חובות? התשובות כאן לפניכם.

הכרה כיורשים חוקיים

פעמים רבות אנשים תוהים מה עליהם לעשות על מנת להיות מוכרים כיורשים החוקיים של העיזבון, כמובן בהינתן שהם עומדים בתנאים. התהליך אינו אוטומטי אלא מחייב הגשת בקשה לקבלת צו ירושה לרשם לענייני ירושה, אשר בסמכותו להנפיק את הצו. במקרה כזה, חלוקת העיזבון תתבצע בהתאם לחוק הירושה. לעומת זאת, אם קיימת צוואה, יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה. הסתייעות בשירותיו של עורך דין לענייני ירושה יכולה לסייע בהליכים אלה ולהקל על בני המשפחה בעת הקשה גם כך.

עורך דין לענייני ירושה

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

חלוקת העיזבון בהיעדר צוואה

שאלה נפוצה נוספת היא כיצד יש להתנהל במקרים שבהם המנוח לא הותיר אחריו צוואה. כיצד נקבע מי הם היורשים וכיצד מחולקת ביניהם הירושה? במקרה כזה חלוקת הירושה נעשית לפי הכללים הבסיסיים המעוגנים בחוק הירושה, כאשר כמובן שבמקרים ייחודיים מומלץ להתייעץ עם עורך דין לענייני ירושה. החוק מגדיר שלושה מעגלים של יורשים, אשר רק אחד מהם יכול לרשת – המעגל הראשון הוא בעדיפות ראשונה, אם לא קיימים בו יורשים עוברים למעגל השני וכן הלאה. בני הזוג נכללים בכל המעגלים, אולם חלקם בעיזבון משתנה בכל מעגל.

המעגל הראשון הוא מעגל הצאצאים, כאשר בן או בת הזוג יורשים מחצית מהעיזבון ואילו המחצית השניה מתחלקת שווה בשווה בין הצאצאים.

אם אין למנוח צאצאים, עוברים למעגל השני אשר הוא מעגל ההורים וצאצאיהם. העיזבון מחולק בין שני ההורים ואם אינם בחיים, בין צאצאיהם. בן או בת הזוג יירשו במקרים אלה מחצית או שני שליש מהעיזבון, בהתאמה.

אם אין יורשים גם במעגל זה, חל המעגל השלישי לפיו הירושה מתחלקת בין הסבים, ואם אלה נפטרו, בין צאצאיהם, כאשר בן או בת הזוג יורשים שני שליש מהעיזבון.

בהיעדר יורשים בשלושת המעגלים הנ"ל, בן או בת הזוג יירשו את כלל העיזבון. רק אם אין בן או בת זוג, העיזבון יועבר למדינה.

עורך דין לענייני ירושה – עילות לפסילת צוואה

רבים מחפשים עורך דין לענייני ירושה על מנת להתנגד לצוואה ולבקש לפסול אותה. אז באילו מצבים עשוי בית המשפט לפסול צוואה? קיימות מספר עילות, אשר בהן שלוש מרכזיות שעל אודותיהן נפרט.

העילה הראשונה היא העדר כשירות של המוריש. החוק קובע מהי כשירות לעריכת צוואה, ובהתאם לכך, עלולה להיפסל צוואה שנערכה כאשר המוריש לא היה כשיר לעשות זאת.

העילה השניה היא השפעה בלתי הוגנת על הצוואה מצד אחד הנהנים ממנה. מכיוון שמטרת הצוואה להביא לידי ביטוי את רצונו הכן והאותנטי של המוריש, השפעה כזו עלולה להביא לפסילת צוואה.

העילה השלישית היא מעורבות של אחד הנהנים מן הצוואה בעריכתה – גם כאן, במטרה למנוע השפעה בלתי הוגנת שמטרתה לממש את האינטרסים של אותו אדם הנהנה מן הצוואה, על חשבון יורשים אחרים ורצונותיו של המוריש.

 

נפטר שמשאיר אחריו חובות

ישנם מקרים שבהם נפטרים מותירים אחריהם חובות שטרם שולמו במלואם. לא פעם פונים קרובים של נפטר להתייעצות עם עורך דין לענייני ירושה על מנת להבין כיצד יש להתנהל במצב כזה. בישראל, למעט מקרים חריגים, החזרי חובות נגבים מהעיזבון בלבד ולא ניתן לחייב את יורשי המנוח גם כאשר שווי העיזבון נמוך מגובה החובות. יחד עם זאת, החוק מחייב את בני המשפחה לנקוט פעולות מסוימות – נוהל הזמנת נושים – שמטרתן לוודא שנושים אפשריים מודעים לפטירה ויכולים להגיע ולדרוש את תשלום החוב, ואף לפנות ישירות לנושים. ישנם מקרים שבהם עדיין יחויבו היורשים, לדוגמה אם ניסו לחבל בתהליך פירעון החובות.

למה לבחור במשרד עו"ד דניאל ארנסט ושות' ?

ניסיון של שנים

למשרדינו ותק של שנים רבות בתחום צוואות עזבונות וירושה וניסיון רב לצד שירות ויחס אישי

צוות מנצח

הצלחות מוכחות במשפטי ירושה התנגדויות לצוואות ושמירה על זכויות יורשים

מתמחים בצוואות ועזבונות

לצד התמחות בתכנון ובניה למשרדינו מומחיות מיוחדת בתחום צוואות עזבונות וירושה

טיפול מקצועי ומיומן

למשרידנו צוות מנוסה אשר מעניק טיפול מקצועי ומיומן תוך מתן שירות מצויין לפונים ע"י צוות המשרד

אנו עורכי דין לירושה המתמחים בעניני ירושה צוואות ועזבונות. תוכלו לפנות למשרדנו בכל שאלה בנוגע לצוואות וירושות וכן גם בנוגע לניהול עיזבונותיהם של נפטרים. משרדנו משרד עורך דין לירושה מתמחה בכך ויתאים לכל אחד את הסיוע הנדרש עבורו.

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

סגירת תפריט