עורך דין צוואות – מיהו פסול דין?

כדי להכין צוואה מומלץ להגיע למשרד עורך דין צוואות, אשר יוכל להסביר למצווה מה פירושה של כשרות לצוות , מה אומר חוק הירושה על כך ועוד. 

בסעיף 26 לחוק הירושה נקבע כי צוואה אשר נעשתה ע"י פסול דין או קטין או בעוד המצווה לא הבין את טיב הצוואה- דינה להתבטל. כך רשום בחוק: "צוואה שנעשתה על ידי קטין או מי שהוכרז פסול דין או בשעה שהמצווה לא הבין את טיבה של הצוואה-בטלה". 

מנגד ניתן לומר כי חסוי שאיננו פסול דין, כשיר לכתוב את צוואתו, בתנאי שהוא מבין את טיבה של הצוואה. פסול דין הוא אדן אשר מפאת ליקוי בשכלו או מחלת נפש, איננו מסוגל לדאוג לענייניו ולכן רשאי בית המשפט לבקשת קרוביו או בני משפחתו הגרעינית או לבקשת היועץ המשפטי לממשלה או מי מטעמו- לאחר שהתוודע לאדם או לנציגו להכריז עליו כפסול דין.

סעיף 80 לחוק הכשרות המשפטית קובע כי חסוי הוא מי שמונה לו אפוטרופוס מטעם בית המשפט או שרשאים למנות לו וזאת עפ"י סעיף 33 לחוק. למעט קטינים, אנשים שבית המשפט רשאי למנות להם אפוטרופוס הם: פסולי דין, אדם שלא יכול לדאוג לענייניו ואין מי שידאג לו במקומו. 

כדי שיוכרז כפסול דין הוא חייב להיות בעל ליקוי שכלי או סובל ממחלת נפש ומשום העובדות הללו, הוא איננו מסוגל לדאוג לענייניו ולכן הוא חייב אפוטרופוס אשר ידאג לענייניו. מחלת הנפש או הליקוי חייבים שיהיו קבועים ואם לא לצמיתות אז לתקופה כלשהי ולא תופעה חולפת, זאת כדי לעמוד בתנאי של חוסר היכולת שלו לדאוג לענייניו. 

גם לחסוי אשר נמצא ומוגדר כמי שאיננו מסוגל לדאוג לענייניו , אף אם הוא איננו סובל מליקוי בשכלו או מחלת נפש יש למנות אפוטרופוס שידאג לענייניו.

מהו הדין המשפטי לגבי פסול דין?

עפ"י סעיף 9 לחוק הכשרות המשפטית פעולותיו של פסול דין בטלות. רק האפוטרופוס יכול לאשר כל פעולה משפטית של פסול דין. הסכמתו יכולה להינתן בדיעבד או לפני הפעולה או במהלכה.

עפ"י סעיף 2 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, לפעולה שביצע פסול דין, לפני שהוגדר ככזה ע"י בית המשפט יש תוקף חוקי. לפיכך מסביר עורך דין צוואות כי בהתאם לסעיף 26 בחוק הירושה, אם אדם שהנו פסול דין ערך צוואה, היא בטלה גם אם הבין וידע את טיבה.

חוק הכשרות, סעיף 9 קובע כי לפעולה משפטית של פסול דין יש סייגים אך לא לפעולה שמבצע חסוי משום שאיננו פסול דין והוא כשר עפ"י סעיף 2 לביצוע פעולות משפטיות.

התנאי לכך הוא שהוא יכול לבצע פעולות משפטיות, אלא אם כן נשללה או הוגבלה כשרותו עפ"י החוק או בפסק דין של בית משפט. בניגוד לפסול דין, אין צורך בהסכמת אפוטרופוס לפעולות משפטיות שמבצע חסוי. הוא גם רשאי לעשות צוואה בניגוד לביטולה באם מדובר בקטין או פסול דין.

עורך דין צוואות

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

עורך דין צוואות- לא הבחין בטיבה של צוואה?

מי שלא הבחין בטיבה של צוואה היא פסולה, למה התכוון המחוקק? מסביר עורך דין צוואות. הפסיקה קובעת כי המצווה חייב להיות מודע לכך שהוא עורך צוואה ולהוראותיו לגביה. הוא חייב לדעת מיהם יורשיו, היקף נכסיו ורכושו ואת השלכות הצוואה על היורשים אותו. בית המשפט נותן משקל לעניין זה לגופו של כל מקרה.

פעמים רבות קבע בית המשפט כי חסוי יכול לכתוב צוואה, גם אם יש לו אפוטרופוס משום שהיותו חסוי איננה פוגעת בכשירותו לערוך צוואה ובתנאי שהיא נערכה בזמן שהוא ידע להבחין בטיבה.

מי שלא ידע להבחין בטיבה עפ"י החוק הוא מי שמצבו המנטלי, הגופני או הנפשי היו מעורפלים בזמן עריכת הצוואה ובעיקר במועד החתימה עליה. חומר הראיות להוכיח זאת צריך להיות רלבנטי לתקופת זמן זו. לא אחת נפסק כי במצב בו אדם סבל מתקופות בהן דעתו הייתה מעורפלת אולם ביום עריכת הצוואה הוא היה צלול- ניתן לקבוע כי הוא הבחין בטיבה והבין את משמעותה.

אם אתם מתכננים לערוך צוואה אנו ממליצים לכם לפנות למשרד עורכי דין שעוסק בתחום של צוואות וירושות, כדי שתוכלו לערוך צוואה תקינה כהלכה.

למה לבחור במשרד עו"ד דניאל ארנסט ושות' ?

ניסיון של שנים

למשרדינו ותק של שנים רבות בתחום צוואות עזבונות וירושה וניסיון רב לצד שירות ויחס אישי

צוות מנצח

הצלחות מוכחות במשפטי ירושה התנגדויות לצוואות ושמירה על זכויות יורשים

מתמחים בצוואות ועזבונות

לצד התמחות בתכנון ובניה למשרדינו מומחיות מיוחדת בתחום צוואות עזבונות וירושה

טיפול מקצועי ומיומן

למשרידנו צוות מנוסה אשר מעניק טיפול מקצועי ומיומן תוך מתן שירות מצויין לפונים ע"י צוות המשרד

אנו עורכי דין לירושה המתמחים בעניני ירושה צוואות ועזבונות. תוכלו לפנות למשרדנו בכל שאלה בנוגע לצוואות וירושות וכן גם בנוגע לניהול עיזבונותיהם של נפטרים. משרדנו משרד עורך דין לירושה מתמחה בכך ויתאים לכל אחד את הסיוע הנדרש עבורו.

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

סגירת תפריט