עורך דין צוואות מסביר: איך מבטלים צוואה?

תחום הצוואות, הירושות והעיזבונות הוא אחד העשירים והמעניינים שקיימים בעולם המשפט. צוואה היא למעשה מסמך בעל מעמד משפטי אשר באמצעותו אדם מצהיר כיצד הוא מעוניין שעיזבונו – ממונו, נכסיו ורכושו – יחולק לאחר פטירתו. מרבית ההגדרות וההנחיות שקשורות לצוואות ולירושות מופיעות בחוק הירושה ובתקנות הירושה, כמו גם בפסקי דין תקדימיים. לרוב סוגיות משפטיות הנוגעות לתחום נדונות בבית משפט לענייני משפחה, כאשר עורך דין צוואות וירושות הוא איש המקצוע המתמחה בעניין ובקיא בו, ובמקרים רבים בעל ניסיון מקצועי וידע גם בתחומים משיקים כמו דיני משפחה או מקרקעין.

במאמר זה נענה על מספר שאלות חשובות שנוגעות לצוואות: האם עליכם לערוך צוואה? אילו סוגי צוואות ישנם? כיצד מבטלים צוואה קיימת? מה הפעולות שיש לבצע על מנת לממש צוואה? וכיצד בוחרים עורך דין לצורך תכנון צוואה ועריכתה? כל התשובות לפניכם.

האם קיימת חובה לערוך צוואה?

שאלה נפוצה בנושא של צוואות וירושות היא האם חלה חובה על עריכת צוואה. התשובה לשאלה זו פשוטה – לא, אין כל חובה לערוך צוואה. בהיעדר צוואה, חלוקת עיזבונו של המוריש מתבצעת בהתאם לאמור בחוק הירושה, בהליך המכונה "ירושה על פי דין". עם זאת, ישנם מקרים ייחודיים שבהם עלולות להתרחש אי הבנות או שאופן חלוקת העיזבון על פי החוק לא בהכרח עולה בקנה אחד עם רצונו של המוריש. כך למשל כאשר אדם מעוניין להשאיר ירושה לבן משפחה רחוק או לתאגיד, כאשר הוא נשוי בפעם השניה ויש לו ילדים מנישואיו הראשונים, ועוד. במקרים כאלה ונוספים חשוב לערוך צוואה, ואף להתייעץ עם עורך דין צוואות במידת הצורך.

עורך דין צוואות

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

אילו צוואות ניתן לערוך בישראל?

החוק בישראל מגדיר ארבעה סוגי צוואות:

צוואה בכתב – צוואה זו היא הקלה ביותר לעריכה (וכתוצאה מכך, היא גם הקלה ביותר לזיוף – לכן מומלץ בדרך כלל לערוך צוואה מסוג אחר). יש לכלול בה את מועד עריכתה ואת חתימת המצווה.

צוואה בפני עדים – זהו סוג הצוואה הנפוץ ביותר. המצווה מצהיר בפני שני עדים על תוכן הצוואה, ואלה נדרשים לחתום עליה.

צוואה בפני רשות – צוואה זו נערכת בפני גורם רשמי: שופט בית משפט, חבר בית דין דתי, הרשם לענייני ירושה, רשם של בית משפט או עורך דין שהוסמך לשמש כנוטריון.

צוואה בעל פה – צוואה שניתנת על ידי אדם הנוטה למות בפני שני עדים.

רבים תוהים האם ניתן לערוך צוואה ללא עורך דין צוואות. כפי שניתן לראות, עריכת צוואה אינה מחייבת את מעורבותו של עורך דין, אולם במקרים רבים כדאי להיעזר בשירותיו של איש מקצוע על מנת להתייעץ ולוודא כי עריכת הצוואה נעשית כהלכה, ללא טעויות ובהתאם להנחיות.

האם ניתן לבטל צוואה קיימת?

לא פעם לקוחות מתייעצים עם עורך דין צוואות על מנת לברר האם וכיצד ניתן לבטל צוואה שערכו. התשובה היא שאפשר לבטל צוואה קיימת באחת מהדרכים הבאות:

השמדת צוואה – אם אדם שערך צוואה משמיד אותה, הצוואה נחשבת כמבוטלת. ניתן להשמיד את הצוואה למשל על ידי גריסתה, קריעתה או שריפתה.

עריכת צוואה חדשה – הצוואה הרלוונטית היא החדשה ביותר, כך שעריכת צוואה חדשה מובילה לביטולן של הצוואות הקודמות.

הודעה על ביטול הצוואה – ניתן לבטל צוואה בכל אחת מהדרכים המקובלות לעריכת צוואה: בכתב, בעל פה (כאשר אדם נוטה למות) או באמצעות הצהרה בפני עדים או בפני רשות.

עם ביטול הצוואה ובהיעדר צוואה חדשה, הירושה נעשית על פי דין, בהתאם לכללים המופיעים בחוק הירושה.

איך מממשים צוואה?

מימוש הצוואה אינו מתבצע באופן אוטומטי כאשר המצווה הולך מן העולם. על מנת לממש צוואה יש להגיש בקשה להוצאת צו קיום צוואה לרשם לענייני ירושה (לעתים ניתן לעשות זאת אף באופן מקוון, בדרך כלל כאשר יש ייצוג של עורך דין צוואות). את ההליך יכולים לבצע רק היורשים.

כיצד בוחרים עורך דין צוואות?

נוסף על פרמטרים חשובים כמו קרבה למקום המגורים אשר מאפשרת עבודה משותפת נוחה, ניסיון מקצועי רלוונטי, יושר ואמינות, כאשר בוחרים עורך דין לצורך עריכת צוואה או התמודדות עם סוגיות שונות הקשורות לירושה וצוואה, חשוב לשים דגש גם על האמון והיחסים הבין אישיים. עורך דין צוואות נחשף למידע אישי בנושאים משפחתיים שלעתים הם סבוכים ורגישים ועל כן חשוב לבחור באדם שהיחסים עמו נעימים ומאפשרים חשיפה ושיתוף.

למה לבחור במשרד עו"ד דניאל ארנסט ושות' ?

ניסיון של שנים

למשרדינו ותק של שנים רבות בתחום צוואות עזבונות וירושה וניסיון רב לצד שירות ויחס אישי

צוות מנצח

הצלחות מוכחות במשפטי ירושה התנגדויות לצוואות ושמירה על זכויות יורשים

מתמחים בצוואות ועזבונות

לצד התמחות בתכנון ובניה למשרדינו מומחיות מיוחדת בתחום צוואות עזבונות וירושה

טיפול מקצועי ומיומן

למשרידנו צוות מנוסה אשר מעניק טיפול מקצועי ומיומן תוך מתן שירות מצויין לפונים ע"י צוות המשרד

אנו עורכי דין לירושה המתמחים בעניני ירושה צוואות ועזבונות. תוכלו לפנות למשרדנו בכל שאלה בנוגע לצוואות וירושות וכן גם בנוגע לניהול עיזבונותיהם של נפטרים. משרדנו משרד עורך דין לירושה מתמחה בכך ויתאים לכל אחד את הסיוע הנדרש עבורו.

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

סגירת תפריט