עורך דין צוואות- מהי צוואה הדדית?

יש מי שמגיעים למשרד עורך דין צוואות ובוחרים לעשות צוואה הדדית. מהי, מה משמעותה? איזה תיקון הוכנס לחוק הירושה, ומדוע קשה לבטל צוואה הדדית לאחר הכנסתו.

צוואה הדדית מכונה גם "צוואה זוגית" משום שעושים אותה שני בני הזוג ומתוקף סעיף 8א' לחוק הירושה (תיקון 12- 2005). כדי לערוך צוואה הדדית נדרשים שני שלבים. הראשון הוא החלטה והסכמה של בני הזוג יחד על ההנחיות הכלולות בצוואה על כל סעיפיה, ואז ניתן להגדירה כצוואה משותפת.

בשלב שני כאשר תולים בני הזוג את ההסדרים בצוואה לתלויים זה בזה, היא הופכת לצוואה הדדית. לדוגמה כאשר מחליטים בני הזוג כי כל אחד מהם יוריש לשני את עזבונו וזה יחול כאשר אחד מהם ילך לעולמו. בנוסף הם יכולים להחליט כי אם הם ילכו לעולמם יחד, רכושם יתחלק בין ילדיהם באופן שוויוני.

אם לא מתקיימים שני השלבים המפורטים לעיל- לא מדובר בצוואה הדדית.

צוואה הדדית אפשרי לערוך בהתאם לכל סוגי הצוואה למעט צוואה בע"פ אלא בכתב יד, צוואה עם עדים וצוואה בפני רשות. לעתים נפרשת צוואה זו על מסמך של עמוד אחד, עליו חותמים שני בני הזוג, אקט אשר תומך בשותפות ההדדית של הצוואה.

חסרונותיה של צוואה הדדית?

הוראותיה של צוואה הדדית עלולות ליצור בלבול רב, מסביר עורך דין צוואות, משום שלא ניתן לצפות מה יקרה בעתיד לבני הזוג, וכיצד יש לנהוג במצבים בלתי צפויים, המשבשים את מהלך קיומה התקין עפ"י חוק הירושה.

לדוגמה אין בחוק הירושה מענה למצב בו שני בני זוג ערכו צוואה הדדית ואחד מהם איבד את כשירותו, כאשר הצד השני מעוניין לשנות את דעתו אך אינו יכול לקבל את הסכמתו של מי שאיבד את כושרו. אולם החיסרון הגדול הוא עריכת מסמך אשר ההנחיות וההוראות הכלולות הו הנן חד משמעיות, כאשר במציאות לעתים רבות יש צורך בפרשנות ההנחיות של אחד מבני הזוג שנפטר .

לפיכך הדבר החשוב ביותר הוא לנסחה בצורה ברורה ואף לכלול בה הוראה המסייגת את מי מבני הזוג שנותר בחיים, לעשות בירושה שקיבל כרצונו באופן שעלול לפגוע ביורשים חוקיים אחרים כמו לדוגמה להעניק את העיזבון שירשה מבן זוגה המנוח למי שהיא חפצה ביקרו.

הניסיון מלמד כי כאשר נפטר אחד מבני הזוג, נותרת למעשה השליטה בנכסי העזבון בידי מי שנותר בחיים והוא יכול להחליט לחלק את העזבון ולמעשה לא לקיים את ההחלטה העקרונית המנחה את קיומה של צוואה זוגית או הדדית. החוק אינו אוסר על כך ולכן נדרשת מומחיותו של עורך דין בתחום.

עורך דין צוואות

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

ביטול צוואה הדדית!

קיים הבדל משמעותי בין ביטול צוואה הדדית שנערכה עד חודש אוגוסט – 2005 או אחרי מועד זה, אז תוקן סעיף הצוואות ההדדיות בחוק הירושה, אשר משליך על הירושה של בן הזוג ועל זכויותיו מסביר עורך דין צוואות.

ביטול צוואה הדדית נחשב למקרה מיוחד והוא כפוף לסעיף 8 א' לחוק הירושה אשר נכנס לתוקפו כאמור בחודש אוגוסט 2005. התיקון נועד להטמיע התחייבות הדדית של שני בני הזוג לאחר שבמשך שנים רבות הן נערכו ללא התחייבות כזו ויצרו מצבים כמו שאחד מבני הזוג שינה את צוואתו ולא הודיע על כך לבן הזוג, שלא היה מודע לעובדה שהצוואה ההדדית בעצם מבוטלת.

כדי לבטל צוואה הדדית בוחנים את מועד עריכתה, מאחר שהחל מחודש אוגוסט 2005 מתקיימת הסתמכות של שני בני הזוג על קיום הוראות הצוואה ההדדית שעליה ביקש המחוקק להגן בתיקון החוק.

בנוסף אם בני הזוג מעוניינים לשנות צוואה הדדית, הם חייבים לערוך אותה מחדש.

ביטול צוואה הדדית לפני אוגוסט 2005

בביטול צוואה הדדית שנערכה לפני תיקון החוק בחודש אוגוסט 2005 אומר עורך דין צוואות, יש להוכיח כי התקיימה הסתמכות של בן הזוג על הנחיות והוראות הצוואה כלשונה, ואין כל מניעה לבטלה ולערוך במקומה אחרת. לאחר כניסתו של התיקון לתוקף, מה שקובע את ברירת המחדל בכל צוואה הדדית הוא קיומה של הסתמכות זו.

לפיכך קובע חוק הירושה כי חזקת ההסתמכות של שני בני הזוג בעריכת הצוואה תקפים לצוואה הדדית אשר נערכה לאחר התיקון לחוק, אז היה מי מהצדדים לבטל את צוואתו מבלי ליידע על הביטול את הצד השני ועדיין לזכות בנתח בן הזוג, אם ילך לעולמו ראשון.

למה לבחור במשרד עו"ד דניאל ארנסט ושות' ?

ניסיון של שנים

למשרדינו ותק של שנים רבות בתחום צוואות עזבונות וירושה וניסיון רב לצד שירות ויחס אישי

צוות מנצח

הצלחות מוכחות במשפטי ירושה התנגדויות לצוואות ושמירה על זכויות יורשים

מתמחים בצוואות ועזבונות

לצד התמחות בתכנון ובניה למשרדינו מומחיות מיוחדת בתחום צוואות עזבונות וירושה

טיפול מקצועי ומיומן

למשרידנו צוות מנוסה אשר מעניק טיפול מקצועי ומיומן תוך מתן שירות מצויין לפונים ע"י צוות המשרד

אנו עורכי דין לירושה המתמחים בעניני ירושה צוואות ועזבונות. תוכלו לפנות למשרדנו בכל שאלה בנוגע לצוואות וירושות וכן גם בנוגע לניהול עיזבונותיהם של נפטרים. משרדנו משרד עורך דין לירושה מתמחה בכך ויתאים לכל אחד את הסיוע הנדרש עבורו.

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים:

סגירת תפריט